Als je een eigen website hebt of websites bouwt is er niets beter dan wanneer je jouw ideeën tot stand ziet komen. Als alles vorm krijgt worden je er automatisch heel enthousiast van. Het moeilijkste is dan om de website invulling te geven. Er moet content gecreëerd worden.

Als er content gepubliceerd wordt, moet het dus content zijn die jouw lezers vast houdt en genoeg nieuwsgierigheid opwekt dat ze terug komen. Het opstellen van een contentplan is daarom het essentiële van jouw website design en beheer. Jouw contentplan begeleidt je in de keuzes die je maakt voor jouw website, het structuur, het beeldmateriaal en hoe je jouw gebruikers leidt in het gebruiken van jouw website.

Ten eerste. Wat is dan een contentplan? Een contentplan is een pakket van informatie die alle informatie identificeert die je nodig hebt op je nieuwe website, en laat zien hoe al die inhoud is verbonden en samenwerkt.

Hoe stel je dan een contentplan op?

  1. Maak een lijst en stel de prioriteiten van jouw website op

Alle investeringen van tijd en geld die je hierin stopt moeten een meerwaarde leveren en jouw website doen groeien. Maak een lijst van wat precies nodig is om die meerwaarde te creëren en ga die elementen prioritiseren.

  1. Maak een lijst van de verschillende onderdelen van jouw website en organiseer ze in een sitemap.

Wat zijn de pagina’s die je op jouw website wilt? Maak de lijst. Vervolgens ga je analyseren hoe de pagina’s te werk gaan; zelfstandig of met andere pagina’s.

laptop en koffie

  1. Plan je content voor elke pagina.

Neem de tijd om specifiek uit te werken wat elke pagina inhoudelijk nodig heeft. Probeer te visualiseren hoe jouw pagina eruit moet zien en ga vervolgens brainstormen voor geschikte content hiervoor.

Mocht je content hebben die er al staat, kijk dan of het bij jouw plan past. Zo niet analyseer goed hoe je het kan vernieuwen om in het plaatje te doen passen.

  1. Ga het plan na met je designer.

Heb je eenmaal een concept waar je tevreden mee bent? Leg het voor aan jouw webdesigners. Zij hebben vaak feedback of misschien verbeterpunten die de website beter kunnen maken. Als beide partijen op één lijn staan, kan het plan uitgewerkt worden

  1. Creëer je content

Nu ga je schrijven, de foto’s maken of video’s editen. Je weet welke richting je op wilt met jouw website. Nu kun je strategisch en efficiënt jouw content creëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *